زبان قرآن

رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمینَ إِلاَّ تَباراً... 28.نوح

زبان قرآن

رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمینَ إِلاَّ تَباراً... 28.نوح

Welcome ****** خوش آمدید ****** مرحبا بکم @Amadeh_4670
زبان قرآن

به برگ لاله رنگ‌آمیزی عشق
بـه جان ما بـــلا‌انگیزی عشق
اگر این خاکـــدان را وا شکافی
درونش بنگری خونریزی عشق
اقبال لاهوری
رموزُ العشقِ فِی وَرَقِ الشَقَائِــقِ
وَ غمُّ العِشقِ فِی رُوحِ الخَلاَئِــقِ
وَ إِن تَصدَع طِبَاقَ الأَرضِ تَبصِر
نَصیبَ العشقِ مِن دَمِ کلِّ عَاشِقِ»
عزّام
___________
مدیریت وبلاگ: علی رضا آماده
ارتباط با ما: amadeh70@gmail.com

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

http://uupload.ir/files/9sm3_maxresdefault.jpg

من اجمل القصص العالمیة...

فى زمن بعید کان هناک قریة هادئة جمیلة یعیش اهلها الطیبین فى سلام و امان و محبة ولکن کان من بین اهل القریة الطیبة تاجر جشع عرف بطمعة و سعیة وراء المال بکل الطرق الشرعیة و غیرها

گر انسان به ارزش و مقام والای خود در بین دیگر مخلوقات توجه کند و این که گناه این ارزش و مقام را از بین خواهد برد، حاضر نخواهد شد تا این ارزش بزرگ را برای لذت آنی و بی ارزش و زود گذر از دست بدهد.

الشعر ….
شعر : عطا سلیمان رمونی – فلسطین المحتلة ….


یــا ربِّ أنــــتَ اللهُ هَــبْــنــا رَحْــمــةً
واغـْفِـرْ ذنـوبا ً وارضى عنا وارضِنا
—–
اجْـعَــلْ لـَنــا الــقـُـرآنَ نــورا ً هـادیـا ً
واعْـمُـرْ قـُلـوبـا ً دَوْمَ ذِکـْر ٍ واغـْـنِـنا
—–

http://uupload.ir/files/xct4_938a195f8810cb9b31c6503221891897_l.jpg

نزار قبانی دبلوماسی و شاعر عربی. ولد فی دمشق (سوریا) عام 1923 من عائلة دمشقیة عریقة هی أسرة قبانی ، حصل على البکالوریا من مدرسة الکلیة العلمیة الوطنیة بدمشق ، ثم التحق بکلیة الحقوق بالجامعة السوریة وتخرّج فیها عام 1945 .

تعود الباحثون و الدارسون للتراث العربی على النظر إلى الأدب من زاویة سیاسیة ، فحقبوه مجموعة من الحقب و الأزمنة الأدبیة ، وکان مرتکزهم فی هذا التقسیم التحولات السیاسیة التی اعترت بنیة المجتمع العربی القدیم .فقد عاش ابن عبد ربه فی فترة تمیزت بانقسام الغرب الإسلامی وقتئذ إلى ثلاث مجموعات هی : الأندلس و إفریقیة و المغرب . ففی الأندلس أسس الأمویون الفارون من دمشق إمارة قرطبة منذ سنة 138 هـ ، أما إفریقیة فقد کان یحکمها الأغالبة ، ثم الفاطمیون ، بینما کان المغرب بید الأدارسة .

وقتی در علوم تخصصی، صحبت از تعریف اصطلاحات به میان می‌‌آید، بدون ‌تردید با تعریف‌‌های مختلفی از دیدگاه اندیشمندان و متخصصان آن علوم روبرو هستیم. فن بلاغت و علوم پیرامون آن نیز که در میان اندیشمندان عرب دارای جایگاه ویژه‌‌ای است، از این اختلاف به دور نبوده و نظریه‌‌پردازان بسیاری در تعریف اصطلاحات این علم سخن گفته‌‌‌اند. دانشورانی؛ نظیر جاحظ، سکاکی، علامه قزوینی، تفتازانی و بسیاری دیگر از بزرگان فن بلاغت، تعریف‌‌های دقیقی را ارائه نموده‌‌اند.[1] ما به جهت سهولت فهم مخاطبان و پرهیز از تکلف به بیان تعریفی که مورد پذیرش اکثر آن بزرگان باشد اکتفا نموده و محققان عزیزی که تشنه‌‌ی مطالب عمیق‌تر هستند را به منابع اصیل ارجاع می‌‌دهیم.[2]

کنایه در اصطلاح علم بلاغت عبارت است از: لفظی که معنای غیر حقیقی آن مورد نظر باشد، ولی به دلیل این‌که قرینه‌ای ندارد تا از اراده معنای حقیقی جلوگیری کند، جایز است معنای حقیقی آن نیز اراده شود.

کنایه به تناسب معنایی که به آن اشاره می‌کند بر سه قسم است: کنایه از صفت، کنایه از موصوف و کنایه از نسبت.

اقسام کنایه از نظر لوازم و سیاق عبارت است از: 1. تعریض، 2. تلویح، 3. رمز 4. ایماء و اشاره.

قرآن کریم در زمینه مدت رسالت حضرت نوح(ع) می‌فرماید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِینَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ»؛ و ما نوح را به سوى قومش فرستادیم و او را در میان آنان هزار سال مگر پنجاه سال، درنگ کرد، اما سرانجام طوفان و سیلاب آنان را فراگرفت در حالی‌که ظالم بودند.

1. قبل از پرداختن به اصل پاسخ، این پرسش مطرح می‌شود که اساساً در ذکر مدت رسالت حضرت نوح(ع) چه تعلیمی وجود دارد که قرآن بدان‌ پرداخته است؟

من مزایا اللغة العربیة أن فیها کلمات مجهزة لکل حال . وَتُزَود من یَستعمل اللغة ، بطائفة من الجمل التی تصلح کآداب اجتماعیة یجامل بها من یتحدث إلیه فی المناسبات الحیاتیة الشخصیة والاجتماعیة .

 

ومن آداب المجاملة الاجتماعیة هذه ما یلی :  

وإذا سعلَ قلنا له : عُمراً وشباباً .

إذا عطسَ الواحد قلنا له : رحِمک الله .

وإذا شرب قلنا له  :هنیئاً .

وإذا تزوج قلنا له : بالرَفاء والبنین .

   

از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- از خود سؤال کنید: «انجام چه کاری در این شرایط جواب می دهد؟»

حتی زمانی که احساس می کنید هیچ کاری از دستتان بر نمی‌آید، به دقت فکر کنید؛ مطمیناً یک راه پیدا می کنید که به شما کمک کند. همین موضوع هم جای بسی خوشحالی دارد. حال چگونه می توانید آن را به کار بندید و ارتقا دهید؟ با مطرح کردن این سؤال، خودتان را از دایره منفی‌گرایی‌هایی نظیر «واقعاً ناامید کننده است»، نجات داده‌اید و می‌توانید روی نکات مثبت تمرکز کنید. به این طریق، شما راهی را پیدا کرده اید که بتوانید از ناامیدی‌ها نجات پیدا کنید. یادتان باشد که تا روز آخر مانده به کنکور، وقت دارید تا با انجام برخی از کارها، مثلاً تست زنی بیشتر، مرور مجدد مطالبی که در آنها ضعیف هستید و اشکال دارید و … به بهتر شدن وضعیتتان در کنکور کمک کنید.